تبلیغات
ریاضی چهارم پنجم وششم دبستان بام ایران - مطالب اردیبهشت 1394
 
ریاضی چهارم پنجم وششم دبستان بام ایران
استان چهارمحال وبختیاری
 
 


همانطور که در شکل بالا می بینید، یک سلسله اعمال ریاضی (چهار عمل اصلی) بر روی چند عدد انجام می شود
 و در نهایت به جواب 60 رسیده ایم. با فرض اینکه در هر خانه، یک عدد تک رقمی قرار داشته باشد،
مقادیر  a ,b, c, d را مشخص کنید. (اعداد استفاده شده باید غیر تکراری باشند.)
قانون خاص این معما: اولویت ضرب یا تقسیم در برابر جمع یا تفریق وجود ندارد (عدم وجود تقدم عملگرها)
و دقیقا به ترتیب ظاهر شدن اعداد و عملگرها، محاسبه می کنیم!
 
کد جواب: برای راحتی بیشتر شما در ارائه پاسخ،
می توانید جواب را در قالب یک عدد چهار رقمی (abcd)، منتشر نمایید.


آی هوش




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


تعدادی پنج ضلعی داریم که یکی از آنها با بقیه متفاوت است.



از بین پنج گزینه داده شده، یکی با بقیه متفاوت است. آیا می توانید آن را بیابید؟



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکی از مسائلی که دانش آموزان و معلمان هر سال با آن مواجهند چالش فراموش کردن آموخته ها در ایام تعطیلات تابستان است. وقتی سال تحصیلی تمام می شود برای بسیاری از دانش آموزان، اوغات فراغت و سفر و تفریح فرا می رسد، برای برخی دیگر کار در کنار اعضای خانواده در مزارع و کارگاه ها و برای برخی دیگر تابستان، ایام کلاسهای فوق برنامه است. اما فارغ از اینکه کودکان ما تابستان خود را چگونه می گذرانند یک مسئله دست نخورده باقی می ماند و آن این است که وقتی سال تحصیلی دوباره شروع می شود، دانش آموزان اگر نه تمام اما بیشتر مباحثی را که در سال گذشته خوانده و تمرین کرده بودند را به فراموشی سپرده اند و دست کم چند هفته آغاز سال باید صرف یادآوری آموخته های سال قبل شود.
 
درس ریاضی هم از این قاعده مستثنی نیست و مسائل و مهارت های ریاضی که در اثر مرور و تمرین زیاد در سال تحصیلی آموخته شده اند، در تابستان به فراموشی سپرده می شوند اما آیا راهی برای فعال نگه داشتن دانش و مهارت های ریاضی در تابستان وجود دارد؟ در این مقاله چند راه برای درگیر نگه داشتن ذهن دانش آموزان با مباحث ریاضی پیشنهاد می شود:
 
- ریاضی را وارد زندگی روزمره کنید. وارد کردن ریاضی به زندگی روزمره دانش آموزان مستلزم همراهی و همکاری کامل والدین است. والدین هشیار و علاقمند می توانند مسائل زندگی روزانه را تبدیل به مسائل ریاضی کنند و قدرت تفکر و استدلال کودکانشان را تقویت نمایند. برای مثالکودکان کم سن و سال می توانند روزانه مفاهیم اصلی هندسه از قبیل اشکال و احجام، کوچکتر و بزرگتر و غیره را با اسباب بازی ها و وسایل خانه تمرین کنند. همین طور تمرین شمردن و بازی با اعداد می تواند یک تفریح روزانه باشد. برای کودکان بزرگتر مثلا برگزاری یک جشن تولد و تقسیم کردن کیک و شیرینی ها بین مهمان ها، می تواند تبدیل به تمرینی برای تقسیم مساوی و آموزش کسر باشد. خرید کردن نیز می تواند یک کلاس ریاضی باشد اگر شما کودکان را با موضوع محاسبه قیمت محصولات خریداری شده و ارزش اسکناسی که باید برای آن بپردازید آشنا سازید.
 
- بپرسید و کشف کنید. وقتی کودک شما با یک  مسئله سراغ شما می آید صرفا به نتیجه بسنده نکنید از او در مورد راه حل آن بپرسید. مثلا وقتی 6 نفر مهمان دارید، از او بخواهید که حساب کند برای میز شام چند صندلی، بشقاب، قاشق و چنگال مورد نیاز است. بعد مسئله را پیچیده تر کنید و بپرسید اگر خودش و شما را هم به حساب آورد چند بشقاب و قاشق و چنگال مورد نیاز خواهد بود. هر زمان که پاسخ داد صرف نظر از اینکه جوابش صحیح یا غلط است در مورد راه حل از او سوال کنید. بگذارید درک خود را از مسئله عمیق تر و عمیق تر کند. مثلا وقتی می گوید 7+8= 15 ، از او بپرسید حالا 17+8 را محاسبه کند سپس 18+17 . بگذارید با پیچیده تر شدن هر مرحله درک و فهم خود را از مسئله عمیق تر سازد.
 
- از منابع آنلاین کمک بگیرید. حتما نیاز نیست که معلم ریاضی باشید تا بتوانید سوالات ریاضی طرح کنید. منابع اینترنتی مختلفی برای گرفتن ایده برای طراحی سوالات و تمرینات ریاضی ساده وجود دارد که در پی نوشت این مقاله نمونه هایی را می توانید ببینید.
 
- از فلش کارت ها استفاده کنید. فلش کارت های زیادی با موضوعات مختلف ریاضی وجود دارد از کارتهای مخصوص اعداد و شماره ها که برای شمردن، جمع وتفریق و غیره می توانید مورد استفاده قرار دهید تا فلش کارتهایی که به مفاهیم پیچیده تر ریاضی همچون کسر و احتمال می پردازند. اشکال هندسی، رنگ ها، و اندازه ها نیز می توانند موضوعات فلش کارت ها باشند.
- از وسایل ساده استفاده کنید. برای انجام محاسبات ریاضی همیشه به قلم و کاغذ نیاز ندارید می توانید از کودکان بخواهید با استفاده از وسایل بازی مثلا دومینوها، آجرهای لگو، مداد رنگی ها، توپ ها و حتی استفاده از انگشتان برای شمردن استفاده کنند. چرتکه هم می تواند وسیله هیجان انگیزی برای انجام محاسبات ساده باشد.
 
تنها نکته کلیدی این است که باید همواره رویکرد مثبتی نسبت به ریاضی داشته باشید. اگر باور کنید که ریاضی مبحثی شیرین و ضروری است نگرش شما به کودکان منتقل می شود و آنها ریاضی را دوست خواهند داشت اما اگر طوری رفتار کنید که حس کنند ریاضی سخت، پیچیده و نامفهوم است، به زودی آموختن ریاضی را ترک خواهند کرد و با آن بیگانه خواهند شد.
منبع: آی هوش




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آیین نامه اجرایی ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی با اتفاق نظر وزیر آموزش و پرورش واعضای شورا به مدت دو سال دیگر تمدید شد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


استادی در سر جلسه ی امتحان زیست شناسی مقابل  سی دانشجوی جوان ایستاد و به آنها گفت:” این را می دانم که سال آینده بسیاری از شما به دانشکده ی پزشکی خواهید رفت و می دانم چقدر خودتان را تحت فشار قرار دادید که معدل تان را بالا نگه دارید. از آنجایی که می دانم تا چه اندازه مطالعه کرده اید، می خواهم به شما پیشنهادی بدهم. هر کسی در امتحان شرکت نکند، می تواند از من نمره ی ” ب” بگیرد.” دانشجویان به احساس آرامش رسیدند. تعدادی از آنها بلند شدند و از استاد تشکر کردند و خواستند از امتحان معاف شوند. استاد اوراق امتحانی را میان سایر دانشجویان توزیع کرد. روی برگه ی آنها این نوشته به چشم می خورد:” شما نمره ی ” الف” گرفتید. تبریک می گویم. همچنان به خودتان اعتماد داشته باشید.


اگر شما منتظر یک لحظه ی نابی باشید که همه چیز عالی و بر وفق مراد باشد ، چنین لحظه ای هرگز فرا نخواهد رسید. کوهستانها فتح نخواهند شد ، مسابقات برنده نخواهد داشت و شادمانی هیچگاه بدست نخواهد آمد...





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1394/02/14 :: نویسنده : BAHRAMI

 آزمون پایه چهارم

مبحث کسر

نمودار خط شکسته و احتمال

آزمون مداد کاغذی علوم تجربی

آزمون مدادکاغذی اعداد اعشاری

اعداد اعشاری و زمان

دانلود سوالات ریاضی تیزهوشان چهارم ابتدایی

وبلاگ آقای یوسفیان


 ارزشیابی ریاضی چهارم  شماره 1      دانلود   ارزشیابی ریاضی چهارم  شماره 2      دانلود 

  ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 3       دانلود ارزشیابی ریاضی چهارم  شماره 4      دانلود 

ارزشیابی ریاضی چهارم  شماره 5      دانلود ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 6       دانلود 

ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 7       دانلود ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 8       دانلود 

ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 9       دانلود ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 10      دانلود 

ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 11      دانلود  ارزشیابی ریاضی چهارم  شماره 12     دانلود

ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 13      دانلود ارزشیابی ریاضی چهارم شماره  14      دانلود 

ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 15       دانلود ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 16      دانلود 

ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 17      دانلود ارزشیابی ریاضی چهارم شماره 18       دانلود 

معلم ابتدایی

ارزشیابی مطالعات اجتماعی چهارم  فصل اول             دانلود ارزشیابی مطالعات اجتماعی چهارم فصل دوم   دانلود 

 ارزشیابی  مطالعات اجتماعی چهارم فصل سوم    دانلود 

ارزشیابی مطالعات اجتماعی چهارم فصل 1-2-3  دانلود  

ارزشیابی مطالعات اجتماعی چهارم فصل چهار م   دانلوارزشیابی مطالعات اجتماعی پنجم فصل پنجم     دانلود               

 





نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود سوالات چهارم دبستان ریاضی علوم تیزهوشان،
لینک های مرتبط :


دانلودعنوان فصل ها و دروس كتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی

دانلودپیش نویس كل كتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی


گروه تالیف ریاضی پایه پنجم


دعوت از همه اساتید و دبیران ریاضی جهت نقد و بررسی متن
پیش نویس کامل کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی


از همه اساتید، دانشجویان، دبیران و علاقمندان ریاضی تقاضا می شود با توجه به قرار گرفتن متن پیش نویس کامل کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی بر روی سایت، نقدها و نظرات خود را در خصوص این کتاب به آدرس پست الکترونیکی mathrde@gmail.com ارسال نمایند. با توجه به حجم نقدهای رسیده و سهولت در بررسی نقدهای ارسال شده، در صورت امکان نقدها به صورت گروهی انجام شود و نتایج نیز بر اساس طبقه بندی فصل به فصل ارسال شود. به منظور تقدیر از افراد نقد کننده و ارج نهادن به نقدهای صورت گرفته، اسامی افرادی که نقدهای خود را ارسال می کنند در سایت درج می گردد. لازم به ذکر است که هم اکنون این کتاب توسط دبیران استان های مختلف کشور در قالب طرح اعتباربخشی استانی در حال نقد و بررسی می باشد.







نوع مطلب :
برچسب ها : کتاب ریاضی پنجم 94، ریاضی ابتدایی،
لینک های مرتبط :


1394/02/12 :: نویسنده : BAHRAMI
آورده اند روزی میان یک ماده شتر و فرزندش گفت و گویی به شرح زیر صورت گرفت:
بچه شتر: «مادر جون چند تا سوال برام پیش آمده است. آیا می‌تونم ازت بپرسم؟»
شتر مادر: «حتما عزیزم. چیزی ناراحتت کرده است؟»
بچه شتر: «چرا ما کوهان داریم؟»
شتر مادر: «خوب پسرم. ما حیوانات صحرا هستیم. در کوهان آب و غذا ذخیره می کنیم تا در صحرا که چیزی پیدا نمی‌شود بتوانیم دوام بیاوریم.»
بچه شتر: «چرا پاهای ما دراز و کف پای ما گرد است؟»
شتر مادر: «پسرم، برای راه رفتن در صحرا داشتن این نوع دست و پا ضروری است.»
بچه شتر: «چرا مژه‌های بلند و ضخیم داریم؟ بعضی وقت‌ها مژه‌ها جلوی دید من را می‌گیرد.»
شتر مادر: «پسرم، این مژه‌های بلند و ضخیم یک نوع پوشش حفاظتی است که چشم‌ها ما را در مقابل باد و شن‌های بیابان محافظت می‌کنند.»
بچه شتر: «فهمیدم. پس کوهان برای ذخیره کردن آب است برای زمانی که ما در بیابان هستیم. پاهایمان برای راه رفتن در بیابان است و مژه‌هایمان هم برای محافظت چشمهایمان در برابر باد و شن‌های بیابان است.»
بچه شتر: «فقط یک سوال دیگر دارم.»
شتر مادر: «بپرس عزیزم.»
بچه شتر: «پس ما در این باغ وحش چه غلطی می‌کنیم؟»
مهارت‌ها، علوم، توانایی‌ها و تجارب فقط زمانی مثمرثمر است که شما در جایگاه واقعی و درست خود باشید. پس همیشه از خود بپرسید الان شما در کجا قرار دارید؟




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1394/02/6 :: نویسنده : BAHRAMI

 

قلب فقط یك تلمبه برای خون رسانی نیست بلكه بیشتر از آن عمل می‌كند. امروزه دانشمندان از وجود یك مغز در قلب سخن می‌گویند كه دارای 40000 سلول عصبی می‌باشد كه به آن "عقل" می گویند كه در مركز قلب قرار دارد و نظارت بر كار مغز را بر عهده دارد.

 

 

 

 

گرههای قلب





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نقش والدین درآموزش ریاضی کودکان
کلیک کنید

اهمیت تفاوت های فردی در آموزش ریاضی

کلیک کنید

مهارت ریاضی و هوش چند گانه


کلیک کنید





نوع مطلب :
برچسب ها : مقاله های مفید برای معلمان،
لینک های مرتبط :



روزی یک آشپز مشغول پختن نوعی کیک خاص بود. او باید این کیک را دقیقا 9 دقیقه درون فر قرار می داد ولی متأسفانه تایمر (زمانسنج) فر، از کار افتاده است. البته این آشپز، دو عدد ساعت شنی دارد که می خواهد ببیند آیا می تواند از آنها برای نگه داشتن زمان لازم برای پخت این کیک استفاده نماید. یکی از این ساعت های شنی، 4 دقیقه را اندازه می گیرد و دیگری 7 دقیقه را. آیا این آشپز می تواند موفق شود کیک را دقیقا 9 دقیقه درون فر، بپزد؟
 
منبع :آی هوش


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پیام آموزشی آموزش خوب :
 دادن مجال به شاگرد است از طریقی منظم و اصولی، به نحوی كه مطالب را خودش كشف كند (جورج پولیا). 
پیام آموزشی حل مسئله :
حل مسئله، درگیر شدن در وظیفه، تکلیف و فعالیتی هست که روش حل آن از پیش شناخته شده
نیست، به این خاطر برای یافتن راه حل، دانش آموزان باید آن را از درون دانش خودشان
بیرون بکشند و از مسیر این فرایند، آنها اغلب درک و فهم های جدید ریاضی را رشد و توسعه 
NCTM،2000
خواهند داد
پیام آموزشی صورتبندی یك مسئله:
 اغلب اساسی تر از حل آن است كه ممكن است صرفا" چیزی در حد یك مهارت تجربی یا ریاضی باشد (انیشتین و اینسفلد .)  
پیام آموزشی تكلیف حل مسئله خوب:

دانش  آموز را درگیر و علاقه مند  میسازد
با سایر مسئله ها و مفهوم های ریاضی مرتبط می

شود
 بازپاسخ و غیرمعمولی است،

حاوی محتوای ریاضی مهمی است
به سادگی با استفاده از یك رویه ی از پیش آموخته قابل ، شده حل نیست،
 چالش برانگیز و درعین حال قابل دستیابی توسط دانش
است.
 نیازمند پافشاری  آموزان است،  
پیام آموزشی اثبات :
اثبات، یك استدلال ریاضی متشكل از دنباله ای منطقی و به هم پیوسته از گزاره هاست كه یك ادعای ریاضی را تأیید یا رد می كند و ویژگی های آن به قرار زیر است:
الف )شامل گزاره های معتبری است كه بدون نیاز به توجیهات بیشتر توسط افراد كلاس پذیرفته و استفاده می شود.
 ب )دربرگیرنده شكل های مختلفی از استدلال است كه ازنظر افراد كلاس، معتبر و قابل فهم می باشد.
ج )شامل شكل های گفتاری مناسب، قابل فهم و شناخته شده ای است كه به منظور برقراری ارتباط با افراد كلاس مورداستفاده  قرار می گیرد .




نوع مطلب :
برچسب ها : ریاضی ابتدایی،
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ


کسی که بتواند بذر یک ایده ی زیبا را در ذهن دیگری بارور کند خدمتی بزرگ به جهان کرده است که از خدمت تمام منتقدان هم بیشتر است .


در مجالی كه برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌‌سازیم
كه در آن همواره اوّل صبح
به زبانی ساده
مهر تدریس كنند؛
و بگویند خدا
خالق زیبایی
و سراینده‌ی عشق
آفریننده‌ی ماست؛
مهربانی است كه ما را به نكویی
دانایی
زیبایی
و به خود می خواند؛
جنّتی دارد :
نزدیک ، زیبا و بزرگ؛
دوزخی دارد - به گمانم -
كوچک و بعید؛
در پی سودا نیست
كه ببخشد ما را
و بفهماندمان ؛
ترس ما بیرون از دایره‌ی رحمت اوست.
در مجالی كه برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌سازیم
كه خرد را با عشق
عقل را با احساس
ریاضی را با شعر
دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس كنند؛
لای انگشت كسی
قلمی نگذارند
و نخوانند كسی را حیوان
و نگویند كسی را كودن
و معلّم هر روز روح را حاضر غایب كند؛
و به جز ایمانش
هیچ كس چیزی را نباید حفظ كند؛
مغزها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس‌هایی بدهند
كه به جای مغز
دل‌ها را تسخیر كند؛
از كتاب تاریخ
جنگ را بردارند؛
در كلاس انشا
هر كسی حرف دلش را بزند؛
غیر ممكن را از خاطره‌ها محو كنند
تا كسی بعد ازین
باز همواره نگوید : " هرگز "
و به آسانی همرنگ جماعت نشود.
زنگ نقّاشی تكرار شود
رنگ را در پاییز تعلیم دهند
قطره را در باران
موج را در ساحل
زندگی را در رفتن و برگشتن از قلّه ی كوه
و عبادت را در خدمت خلق
كار را در كندو
و طبیعت را در جنگل سبز ؛
مشق شب این باشد
كه شبی چندین بار
همه تكرار كنیم :
« عدل
آزادی
قانون
شادی » ؛
امتحانی بشود كه بسنجد ما را
تا بفهمد كه چقدر
عاشق و آگه و آدم شده‌ایم .
در مجالی كه برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌سازیم
كه در آن آخر وقت
به زبانی ساده شعر تدریس كنند
و بگویند كه تا فردا صبح
خالق عشق نگــهدار شما !
زنده یاد مهندس مجتبی کاشانی (سالک)

مدیر وبلاگ : BAHRAMI
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
معلم بلاگ
فال حافظ

معلم لینک

کد هدایت به بالا