تبلیغات
ریاضی چهارم پنجم وششم دبستان بام ایران - مطالب شهریور 1393
 
ریاضی چهارم پنجم وششم دبستان بام ایران
استان چهارمحال وبختیاری
 
 

جزیره وحشیها :

در جزیره ای قبیله ای وحشی زندگی می کردند که دو خدا ، خدای راستی و خدای دروغ داشتند

آنها هرکس را که به جزیره می آمد قربانی می کردند ، به این ترتیب که از وی سوال می پرسیدند ،

اگر راست می گفت قربانی خدای راستی و اگر دروغ می گفت قربانی خدای دروغ می کردند .

روزی شخصی وارد جزیره شد . او را گرفتند و از او پرسیدند؟ سرنوشت تو چه خواهد بود ؟

آن شخص جواب داد : شما مرا قربانی خدای دروغ خواهید کرد . با این جواب وحشی ها

مستاصل شدندزیراه خواه راست گفته باشد و خواه دروغ باید هم قربانی خدای راستی شود و

هم قربانی خدای دروغ !





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/19 :: نویسنده : BAHRAMI
خداوندا!
 آرامشی عطا فرما تا بپذیرم آنچه راکه نمی توانم تغییر دهم و شهامتی تا تغییر دهم آنچه راکه می توانم و دانشی تا تفاوت این دو را تشخیص دهم . مرا فهم ده تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من رفتار کنند .
            

    قضاوت
و پیش داوری در مورد یک شخص                             
مشخص نمی کند که او کیست؟ 
    ُمشخص می کند شما کیستید!          
                 
                                                                                                                                             
                                                                                                                                                                                                  

پیش داوری ، قضاوت زودهنگام، پندار یا احساسی ویژه نسبت به یک موضوع ،
شی یا فرد است که معمولا قبل از جمع آوری و بررسی اطلاعات لازم پدید می آید و
بر شواهد ناکافی،
یا حتی خیالی مبتنی است.
                                                                                                              
قضاوت عجولانه 
  خانم جوانی در سالن انتظار فرودگاهی بزرگ منتظر اعلام برای سوار شدن به هواپیما بود. باید ساعات زیادی رو برای سوار شدن به هواپیما سپری می کرد و تا پرواز هواپیما مدت زیادی مونده بود. پس تصمیم گرفت یه کتاب بخره و با مطالعه این مدت رو بگذرونه. اون همینطور یه پاکت شیرینی خرید.
اون خانم نشست رو یه صندلی راحتی در قسمتی که مخصوص افراد مهم بود. تا هم با خیال راحت استراحت کنه و هم کتابشو بخونه کنار دستش. اون جایی که پاکت شیرینی اش بود. یه آقایی نشست روی صندلی کنارش و شروع کرد به خوندن مجله ای که با خودش آورده بود .وقتی خانومه اولین شیرینی رو از تو پاکت برداشت. آقاهه هم یه دونه ورداشت. خانومه عصبانی شد ولی به روش نیاورد. فقط پیش خودش فکر کرد این یارو عجب رویی داره. اگه حال و حوصله داشتم حسابی حالشو می گرفتم .
هر یه دونه شیرینی که خانومه بر میداشت. آقاهه هم یکی ور میداشت. دیگه خانومه داشت راستی راستی جوش میاورد ولی نمی خواست باعث مشاجره بشه وقتی فقط یه دونه شیرینی ته پاکت مونده بود. خانومه فکر کرد اه. حالا این آقای پر رو و سواستفاده چی چه عکس العملی نشون میده.. هان؟؟؟؟
آقاهه هم با کمال خونسردی شیرینی آخری رو ور داشت. دو قسمت کرد و نصفشو داد خانومه و نصف دیگه شو خودش خورد.
این دیگه خیلی رو میخواد... خانومه دیگه از عصبانیت کارد میزدی خونش در نمیومد. در حالی که حسابی قاطی کرده بود، بلند شد و کتاب و اثاثش رو برداشت و عصبانی رفت برای سوار شدن به هواپیما وقتی نشست سر جای خودش تو هواپیما یه نگاهی توی کیفش کرد تا عینکش رو بر داره که یک دفعه غافلگیر شد چرا؟ برای این که دید که پاکت شیرینی که خریده بود توی کیفش هست .دست نخورده و باز نشده فهمید که اشتباه کرده و از خودش شرمنده شد.
اون یادش رفته بود که پاکت شیرینی رو وقتی خریده بود تو کیفش گذاشته بود اون آقا بدون ناراحتی و اوقات تلخی شیرینی هاشو با او تقسیم کرده بود در زمانی که اون عصبانی بود و فکر می کرد که در واقع اونه که داره شیرینی هاشو اون آقا میخوره و حالا حتی فرصتی نه تنها برای توجیه کار خودش بلکه برای عذر خواهی از اون آقا هم نداره!!





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/19 :: نویسنده : BAHRAMI


دو فنجان داریم که یکی شیر و دیگری محتوی قهوه است فنجان قهوه  دو برابر فنجان شیر گنجایش دارد . یک قاشق از شیر را برداشته و در فنجان قهوه می ریزیم .سپس از قهوه ی مخلوط شده با شیر یک قاشق به ظرف شیر بازمی گردانیم.

فکر می کنید قهوه ی داخل شیر بیشتر است یا شیر داخل قهوه ؟

  پاسخ در ادامه مطلب                                                    

در زندگی انسان سه راه دارد:
راه اول از اندیشه می‌گذرد،این والاترین راه است.
راه دوم از تقلید می‌گذرد، این آسان‌ترین راه است.
و راه سوم از تجربه می‌گذرد، این تلخ‌ترین راه است.

کنفسیوس

  

ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/19 :: نویسنده : BAHRAMI

  

                                                  زشتی و زیبایی                            

روزی، آدم نادانی كه صورت زیبایی داشت، به « افلاطون » كه مردی دانشمند بود، گفت: " ای افلاطون، تو مرد زشتی هستی".

افلاطون گفت: « عیبی كه بود گفتی و آن را به همه نشان دادی، اما آنچه كه دارم، همه هنر است، ولی تو نمی توانی آن را ببینی. هنر تو، تنها همین حرفی بود كه گفتی، بقیه وجود تو سراسر عیب است و زشتی. بدان كه قبل از گفتن تو، خود را در آینه دیده بودم و به زشتی صورت خودم پی برده بودم. بعد از آن سعی كردم وجودم را پر از خوبی و دانش كنم تا دو زشتی در یك جا جمع نشود. تو مردی زیبارو هستی، اما سعی كن با رفتار و كارهای زشت خود، این زیبایی رابه زشتی تبدیل نكنی".

بزرگوار مردی

آورده اند که روزی مردی به خدمت فیلسوف بزرگ افلاطون آمد و نشست و از هر نوع سخن می گفت. در میان سخن گفت: « امروز فلان مرد از تو بسیار خوب می گفت که افلاطون عجب بزرگوار مردی است و هرگز کسی چون او نبوده است.»

افلاطون چون این سخن بشنید سر فرود برد و سخت دلتنگ شد.

آن مرد گفت:« ای حکیم! از من تو را چه رنج آمد که چنین دلتنگ شدی؟»

افلاطون پاسخ داد:« ای خواجه! مرا از تو رنجی نرسید. ولی مصیبت بالاتر از این چه باشد که جاهلی مرا ستایش کند و کار من او را پسندیده آید؟ ندانم کدام کار جاهلانه کرده ام که او خوشش آمده و مرا به خاطر آن ستوده است!

منبع :تبیان





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/16 :: نویسنده : BAHRAMI

جینز
زندگانی به این درد می خورد كه انسان به دو كار مشغول گردد :
اول : ریاضی بخواند.
دوم : ریاضی درس بدهد.


ریاضی پایه اول
ریاضی پایه دوم
ریاضی پایه سوم
ریاضی پایه چهارم
ریاضی پایه پنجم
ریاضی پایه ششم





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دکارت :
هر راه حلی که برای مسله ای پیدا می کنم به عنوان سر مشق به من کمک می کند
 تا مسئله های دیگر را هم به نتیجه برسانم.



دانلود  عملکرد دانش آموران در تیمز




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


نصف پرتقال
معلم ریاضی از دانش آموز پرسید :‹‹اگر مادرت به تو بگوید نصف پرتقال را می خواهی یا هشت شانزدهم ، كدامش را انتخاب می كنی ؟››
دانش آموز پاسخ داد:‹‹ نصف پرتقال را !››
معلم گفت:‹‹ مگر نمی دانی نصف پرتقال با هشت شانزدهم پرتقال یكی است؟››
دانش آموز جواب داد :‹‹ چرا آقا ! می دانیم ، ولی پرتقالی كه شانزده تكه شده باشد ، قابل خوردن نیست.››



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


معلم ریاضی به دانش آموزش گفت که  معکوس  کسر  زیر  برابر چیه؟

 
                                                     
دانش آموز  کمی فکر کرد و گفت آقا ما فکر کنیم که :

"کاسه ای زیر نیم کاسه است!"



حضرت علی(ع) و مسائل ریاضی               

سه نفر در تقسیم هفده شتر با هم نزاع مى کردند، اولى مدعى یک دوم و دومى یک سوم و سومى یک نهم آنها بودند و به هر ترتیب که خواستند شترها را قسمت کنند که کسرى به عمل نیاید نتوانستند. خصومت به نزد حضرت امیر علیه السلام بردند. على علیه السلام به آنان فرمود: مایل نیستید من یک شتر از مال خودم بر آنها افزوده و آنها را بین شما تقسیم نمایم ؟ گفتند: بله ، پس یک شتر بر آنها و افزود و مجموعا هیجده شتر شدند و آنگاه یک دوم آنها را که نه شتر باشد به اولى و یک سوم را که شش شتر باشد به دومى و یک نهم را که دو شتر باشد به سومى داد و یک شتر باقیمانده خود را نیز برداشت...

(قابل توجه معلمان :  الگویابی : راه حل نوید )

دو نفر با هم به سفر مى رفتند، وقت غذا خوردن فرا رسید، یکى از آنان پنج نان و دیگرى سه نان از سفره خود بیرون آوردند، در این اثناء مردى از کنارشان عبور کرد، آنان رهگذر را به خوردن غذا دعوت نمودند و هر سه با هم نانها را تمام کردند، رهگذر خواست برود، پس عوض غذایى که خورده بود هشت درهم به ایشان داد. در موقع تقسیم پول نزاعشان درگرفت .
صاحب سه نان به صاحب پنج نان مى گفت : درهمها را بالمناصفه تقسیم مى کنیم ، صاحب پنج نان مى گفت : این تقسیم عادلانه نیست ، بلکه من پنج درهم و تو سه درهم مى برى ، به نسبت نانهایى که گذاشته ایم . ولى طرف نپذیرفت تا این که خصومت به نزد حضرت امیرالمومنین علیه السلام بردند. على علیه السلام به آنان فرمود: بروید و با هم سازش ‍ کنید و در این موضوع بى ارزش نزاع و اختلاف مکنید، گفتند: در هر صورت شما حق را براى ما بیان بفرمایید، پس آن حضرت علیه السلام درهمها را به دست گرفت و هفت درهم به صاحب پنج نان داد و یک درهم به آن که سه نان داشت و به آنان فرمود: مگر نه این است که هر یک از شما دو نان و دو سوم نان (که هشت ثلث مى شود) خورده اید گفتند: بله . فرمود: بنابراین نانى که رهگذر مصرف کرده هفت ثلثش ‍ از صاحب پنج نان و یک ثلثش از صاحب سه نان بوده و روى همین نسبت پولها تقسیم مى شوند...

داستان کوتاه زن و مرد از نگاه ریاضی

روزی از دانشمندی ریاضیدان پرسیدند :

نظرت در مورد انسان ها (  زن و مرد ) چیست ؟

ریاضیدان بزرگ لبخندی زد و پاسخ داد :

اگر زن یا مرد دارای اخلاق باشند پس برابر هستند با عدد  1

اگر دارای زیبایی هم باشند پس یک صفر جلوی عدد یک می گذاریم و برابر است با 10

اگر پول و مال هم داشته باشند دوتا صفر جلوی عدد یک می گذاریم و برابر است با 100

اگر دارای اصل و نصب هم باشند پس سه تا صفر  جلوی عدد یک می گذاریم و عدد ما برابر است با 1000

ولی اگر زمانی عدد یک که اخلاق است از بین رفت چیزی به جز صفر باقی نمی ماند و صفر هم به تنهایی هیچ نیست

پس نتیجه می گیریم آن انسان هیچ ارزشی نخواهد داشت.


حل مساله

شخصی سر كلاس ریاضی خوابش برد. وقتی زنگ را زدند بیدار شد و با عجله دو مساله را كه روی تخته سیاه نوشته شده بود یادداشت كرد و بخیال اینكه استاد آنها را بعنوان تكلیف منزل داده است به منزل برد و تمام آن روز و آن شب برای حل آنها فكر كرد.

هیچ یك را نتوانست حل كند، اما تمام آن هفته دست از كوشش برنداشت. سرانجام یكی را حل كرد و به كلاس آورد. استاد بكلی مبهوت شد، زیرا آن‌ها را به عنوان دو نمونه از مسائل غیرقابل حل ریاضی داده بود.

هیچ دلیلی موجب ناامیدی نخواهد شد حتی امور غیر ممکن ...

 لیوان شیر

روزی از روزها پسرک فقیری که از راه دوره‌‌گردی و دست‌فروشی زندگی‌اش را می‌گذراند و مخارج درس و مدرسه‌اش را تأمین می‌کرد،‌ متوجه شد ته جیبش فقط یک سکه پول دارد. گرسنه‌اش بود و با آن سکه‌ی پول یک قرص نان هم به او نمی‌دادند. بنابراین تصمیم گرفت زنگ در خانه‌ای را بزند و از اهل منزل غذا بخواهد. وقتی یک خانم جوان و مهربان در را باز کرد پسرک دستپاچه شد و به جای غذا درخواست یک لیوان آب کرد.

خانم مهربان از صورت رنگ‌پریده‌ی پسرک ............



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/14 :: نویسنده : BAHRAMI
      كسی كه هندسه نمی‌داند ، از این در وارد نشود.    
                                                                                                                             " كتیبه‌ی سر در آكادمی افلاطون "


                                                   
در تاریخ  93/6/8جلسه ای با حضورمدیر پژوهشکده ، مدیر گروههای آموزشی استان و مدرسین ریاضی و علوم اجتماعی پایه چهارم درپژوهشکده  معلم شهرکردتشکیل گردید .
در این جلسه درخصوص هرچه بهتر برگزار شدن دوره های آموزش معلمان و کم وکیف محتوای آموزشی مورد نظر بحث و تبادل نظر گردید.            



                               


                               
                                                                                                                                      







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


قواعد همفكری
مؤلف: سید هادی هاشمیان


مقدمه: ضرب المثلی ژاپنی وجود دارد كه تو پشت من را بخاران و من پشت تو را میخارانم. با همین كلمات ضرب المثلی ایرانی وجود دارد كه میگوید: كس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من.
این تفاوت در فرهنگ یكی از عواملی است كه باعث شده ژاپنی ها در فعالیت های گروهی و ایرانی ها در كارهای فردی بیشتر موفق باشند.شاید موفقیت بیشتر ایرانی در رشته هایی مانند وزنه برداری و كشتی كه به صورت فردی است در مقایه باورزش های گروهی ریشه در فرهنگ آنان داشته باشد. وجود اساطیری مانند رستم در شاهنامه فردوسی كه به تنهایی افتخار آفرینی می نماید این فرهنگ را تقویت می كند.
هم فكری لازم كار دوستانه گروهی  بوده.موضوع این كتاب بررسی عوامل مؤثر در ایجاد و یا از بین بردن حالت هم فكری است. در این كتاب موانع هم فكری و شناخت تأثیر گفتار ها و رفتارها در ایجاد و یا از بین بردن پدیده هم فكری معرفی میشوند. این شناخت بسیار مفید است زیرا حتی اگر به خوبی حرف بزنیم كه از هم فكری ور شویم بهتر است آگاهانه باشد.این كتاب اخلاقی نیست و سعی نشده خواننده به هم فكری تشویق شود بلكه یك كتاب فلسفی اجتماعی است.دراین كتاب در حد بضاعت علمی مؤلف مواردی كه با هم فكری در تضاد است معرفی و در هر جا كه بیان شده این گفتار با هم فكری مغایر است برآن معنی نیست كه آن سخن الزاماً ناپسند باشدزیرا گاهی هم فكری بهترین راه نیست. برای مردم سخت استكه از قاعده پیروی كنند و هنگامی كه خط اختراع شده فوراً مورد استقبال قرار نگرفته و برای ارتباط نقاشی بیشتر رونق داشت.
این كتاب به تبادل افكار به عنوان نوعی رابطه قانونمند نگریسته و مواردی كه بیان شده الگیی را برای هم فكری پدید می آورند.در الگوی پیشنهادی خطر اینكه طرفین یكدیگر را درك نكنند جدی گرفته شده و هدف آن بوده عدم درك متقابل به حداقل ممكن كاهش داده شده. به عبارتی چگونه حرف بزنیم و گوش كنیم تا سوء تفاهم حداقل شود.اگر بخواهیم چكیده مطالب كتاب را در یك جمله بیان كنیم آن عبارتچنین خواهد بود. برای تحقق هم فكری همان طور كه فكر می كنیم حرف بزنیم این كتاب برای سرگرمی نیست اما مانند كتاب های درسی موجب تقویت نیروی فكری خوانندگانی می شود كه در مطالب آن تعمق خواهند كرد.
1-تعریف:

تعریف به شرح زیرآخرین قسمت كتاب است كه نوشته شده و برای همفكری ویژه گیهایی بیان شده است كه اگر رعایت نشود گفتگو نمی تواند حالت هم فكری خود را حفظ كند.همفكری: مدت موقت و كم سانسور از تبادل افكار و اطلاعات ......
........



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/13 :: نویسنده : BAHRAMI

نظریه گره ها یا Knots Theory

 در ریاضیات ، یک گره ( یا knot ) عبارت است از  یک دایره خوابیده شده ( به مفهوم ریاضی آن) در فضای سه بعدی اقلیدسی که به گونه ای پیوسته تغییر شکل داده است.

                                   

تفاوت اصلی میان یک گره به معنای عرفی آن و گره در ریاضیات در این است که برخلاف گره هایی که تاکنون دیده ایم در گره ریاضی هیچ مالش و اصطکاکی وجود ندارد. به طور مثال گره های زده شده در بادبان ها می توانند بر اثر لیزی یا عدم استحکام طناب باز شوند اما در ریاضیات اینگونه نیست.

ساده ترین گره عبارت است از یک حلقه بسته که از تغییر حالت دایره به وجود آمده است و در واقع هیچ گرهی در آن وجود ندارد. چنین گرهی را unknot یا گره بدیهی می نامند.

  گره ها انواع گوناگونی دارند .....

  آموزشگران عزیز!   برای آگاهی بیشتر از هندسه گره ها  و آموزش آن مطالب جالب را در لینک زیر بخوانید!

دانلود هندسه گره ها و آموزش آن در دبستان ابراهیم ریحانی





ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


        

برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد.
 این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران،
ششمین  برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین  سازهٔ بلند نامتکی جهان است.
این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی ....



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/13 :: نویسنده : BAHRAMI

معلم تازه کاری اسم دانش آموز را صدا کرد، دانش آموز پای تخته رفت. معلم گفت: شعر بنی آدم را بخون. دانش آموز شروع کرد به خواندن:

بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار

به اینجا که رسید مکث کرد. معلم گفت: بقیه اش را بخوان.

دانش آموز: یادم نمی آید. معلم: یعنی چی؟ این شعر ساده را هم نتوانستی حفظ کنی؟

دانش آموز: آخر مشکل داشتم، مادرم مریض است و گوشه خانه افتاده، پدرم سخت کار می کند اما مخارج درمان بالاست. من باید کارهای خانه را انجام بدم و مراقب خواهر و برادرهایم باشم؛ ببخشید.

معلم: ببخشید، همین. مشکل داری که داریباید شعر را حفظ می کردی.

در این لحظه دانش آموز گفت:

توکز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی


منبع :تبیان

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


                          
      
                    





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


کتاب ریاضی چهارم دبستان نیز ساختار ی شبیه کتاب های ریاضی دوم و سوم دبستان دارد. با توجه به نظرات معلمان محترم مبنی بر کاهش حجم و محتوای کتاب های درسی جهت تعمیق و تفهیم بهتر مطالب، برای کتاب ریاضی چهارم دبستان 7 فصل در نظر گرفته شده است.

هر فصل حاوی موارد زیر می باشد:

صفحه عنوانی (1 صفحه): در این صفحه شماره و عنوان فصل به همراه تصاویر مرتبط با آن موضوع و یک دانستنی کوتاه و مرتبط با مفاهیم آن فصل ارائه می شود.

صفحه حل مسئله (2 صفحه): هر فصل با تعدادی مسئله جهت یادآوری راهبردهای حل مسئله شروع می شود. تعدادی از این مسئله ها زمینه ساز آموزش مفاهیم آن فصل بوده و مورد نظر در انجام فعالیت های آن فصل به کار می رود.

درس ها (4 ×4 صفحه): هرفصل دارای 4 درس است. هر درس شامل فعالیت های آموزشی، کار در کلاس و تمرین می باشد.

مرور فصل (3 صفحه): در پایان هر فصل در این قسمت مطالب، مفاهیم فصل مرور می شود. این قسمت شامل فرهنگ نوشتن، تمرین های دوره ای، سرگرمی و ریاضی، فرهنگ خواندن است.

بنابراین در مجموع هر فصل ...........



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/12 :: نویسنده : BAHRAMI
      
     
        
موسیقی می تواند، روح را برانگیزد یاآرام سازد .
نقاشی می تواند چشم نواز باشد.  
 شعر می تواند عواطف واحساسات را تحریك كند .

  منطق میتواند روش درست اندیشیدن رابه ما بیاموزد
 مهندسی می تواند،زندگی مادی مارابهبود بخشد.                     
  اما ریاضیات همه ی این ارزش ها را عرضه می دارد،
سرور وسرآمد همه ی دانشهای اكتسابی بشر ریاضیات است
                                         و قلب ریاضیات(حل مساله ) می باشد.                                             
  دوستان و همکاران گرامی 
  اولیای محترم و دانش آموزان عزیز
  به وبلاگ ریاضی چهارم وپنجم خوش آمدید.
                               منتظر نظرات. انتقادات و پیشنهادات سازنده شما هستم.  
   

   درکانال تلگرام دانستنیهای معلم و دانش آموز
دوره ی دوم ابتدایی
با ما همراه باشید:
https://telegram.me/chicken_scratch




نوع مطلب : کتابهای درسی پایه پنجم دبستان، راهبردهای حل مساله، سبک های شناختی دانش آموزان، 
برچسب ها : معما وسرگرمی، ریاضی چهارم، ریاضی پنجم، ریاضی ششم، کتب درسی دوره دوم ابتدایی، راهنمای معلم ابتدایی،
لینک های مرتبط : دانستنیهای معلم ودانش آموز،



فرآیند تفکر حل مسأله برای افراد مختلف متفاوت است. پولیا تلاش کرده تفکر حل مسأله را به نوعی مدل سازی کند. او الگویی چهار مرحله‌ای را مطرح کرده است. در فرآیند حل مسأله این چهار مرحله چهار گام طی می‌شوند تا یک مسأله ریاضی به طور کامل حل شود. مدل چهار مرحله‌ای او به این شکل است: 
1- فهمیدن مسأله 

گام اول حل مسأله فهمیدن آن است. این گام نشان می‌دهد، مسأله وقتی مسأله است که نکته‌ای برای فهمیدن 
داشته باشد. فهمیدن مسئله یعنی تشخیص داده ها و خواسته های آن و درک ارتباط بین آنها. فهم یک مسأله در واقع بخش اصلی فرآیند حل مسأله است. مسأله‌های پیچیده حل نمی شوند. چون اغلب در فهم آنها مشکل داریم. اغلب دانش آموزان در فهمیدن مسأله اشکال دارند. یکی از دلایل آن اشکال در درک مطلب عبارات صورت مسأله است. معلمان می‌توانند برای طی کردن این گام، ...


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/10 :: نویسنده : BAHRAMI
راهبردهای حل مسأله
چند نکته: 
1- زمانی که آموزش یک راهبرد مورد نظر است، از دانش‌آموزان می‌خواهیم، مسأله‌های داده شده را فقط با همان راهبرد مورد نظر حل کنند تا با آن به طور کامل آشنا شوند. اما با گذشتن از آموزش راهبردها درهنگام حل مسأله آنها می‌توانند از هر راهبردی که مایل هستند مسأله را حل کنند. به این ترتیب، یک مسأله می‌تواند با راهبردهای متفاوت در کلاس حل شود. در صورتی که این اتفاق درکلاس بیفتد باعث خوشحالی و سربلندی معلم خواهد شد. 
2- آموزش راهبرد یعنی فراهم کردن شرایط و موقعیتی که دانش‌آموز درک کند، راهبرد مورد نظر برای حل مسأله کارآیی دارد. 
3- تعداد راهبرد زیاد است اما آموزش تعداد زیادی راهبرد به دانش‌آموزان طبق تحقیقات انجام شده مناسب نیست. زیرا مانع تفکر و خلاقیت دانش‌آموز خواهد شد. در این جا چند راهبرد بررسی می‌شوند: 
الف: راهبرد رسم شکل: طبیعی‌ترین راهبردی که به ذهن دانش آموز می رسد رسم شکل است. بسیاری از مسائل با کشیدن شکل مناسب یا مسأله به طور کامل حل یا راه حل آنها آشکار می‌شود. اغلب معلمان این راهبرد (راه حل) را در حل مسأله‌ها از دانش‌آموزان نمی‌پذیرند به همین دلیل این راهبرد طبیعی کم‌کم کنار گذاشته می‌شود. مثال زیرنشان می دهد....


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


1393/06/9 :: نویسنده : BAHRAMI

به نام خدا

انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

مطالعه بین المللی روندهای آموزش ریاضی و علوم

انجمن بین المللی پیشرفت تحصیلی (IEA) از موسسات پژوهشی معتبری است که با سابقه ای بیش از نیم قرن و انجام ده ها مطالعه جهانی در موضوعات مختلف آموزشی با مشارکت بیش از شصت کشور از سراسر جهان گام های موثری را در زمینه ارتقا و بهبود سطح یادگیری برداشته است.

از جمله این مطالعات می توان به مطالعه بین المللی روند آموزش ریاضی و علوم TIMSS و مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن PIRLS اشاره نمود.

بازتاب نتایج و یافته های تیمز TIMSS در کشور های .....



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : تیمز، ریاضی چهارم، علمی،
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ


کسی که بتواند بذر یک ایده ی زیبا را در ذهن دیگری بارور کند خدمتی بزرگ به جهان کرده است که از خدمت تمام منتقدان هم بیشتر است .


در مجالی كه برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌‌سازیم
كه در آن همواره اوّل صبح
به زبانی ساده
مهر تدریس كنند؛
و بگویند خدا
خالق زیبایی
و سراینده‌ی عشق
آفریننده‌ی ماست؛
مهربانی است كه ما را به نكویی
دانایی
زیبایی
و به خود می خواند؛
جنّتی دارد :
نزدیک ، زیبا و بزرگ؛
دوزخی دارد - به گمانم -
كوچک و بعید؛
در پی سودا نیست
كه ببخشد ما را
و بفهماندمان ؛
ترس ما بیرون از دایره‌ی رحمت اوست.
در مجالی كه برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌سازیم
كه خرد را با عشق
عقل را با احساس
ریاضی را با شعر
دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس كنند؛
لای انگشت كسی
قلمی نگذارند
و نخوانند كسی را حیوان
و نگویند كسی را كودن
و معلّم هر روز روح را حاضر غایب كند؛
و به جز ایمانش
هیچ كس چیزی را نباید حفظ كند؛
مغزها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس‌هایی بدهند
كه به جای مغز
دل‌ها را تسخیر كند؛
از كتاب تاریخ
جنگ را بردارند؛
در كلاس انشا
هر كسی حرف دلش را بزند؛
غیر ممكن را از خاطره‌ها محو كنند
تا كسی بعد ازین
باز همواره نگوید : " هرگز "
و به آسانی همرنگ جماعت نشود.
زنگ نقّاشی تكرار شود
رنگ را در پاییز تعلیم دهند
قطره را در باران
موج را در ساحل
زندگی را در رفتن و برگشتن از قلّه ی كوه
و عبادت را در خدمت خلق
كار را در كندو
و طبیعت را در جنگل سبز ؛
مشق شب این باشد
كه شبی چندین بار
همه تكرار كنیم :
« عدل
آزادی
قانون
شادی » ؛
امتحانی بشود كه بسنجد ما را
تا بفهمد كه چقدر
عاشق و آگه و آدم شده‌ایم .
در مجالی كه برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌سازیم
كه در آن آخر وقت
به زبانی ساده شعر تدریس كنند
و بگویند كه تا فردا صبح
خالق عشق نگــهدار شما !
زنده یاد مهندس مجتبی کاشانی (سالک)

مدیر وبلاگ : BAHRAMI
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
معلم بلاگ
فال حافظ

معلم لینک

کد هدایت به بالا